سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی مازندران.اکتم

آموزش نرم افزارهای سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی شرکت اقلیم کار و توسعه مازندران

سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی مازندران.اکتم
تیم آموزشی وبلاگ سنجش از دور و GIS مازندران ، با در اختیار داشتن کارشناسان فن در حوزه های سنجش از دور و GIS با سابقه انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی گسترده می تواند در طرحهای پژوهشی به دانشجویان و محققان خدمات رسانی کند.انجام پروژه های سنجش از دوری و تجزیه و تحلیل انواع تصاویر ماهواره ای و همچنین ایجاد و توسعه نرم افزارهای GIS و راه اندازی انواع پروژ های مرتبط از قبیل Webgis ، SDI و…از جمله فعالیت های این تیم میباشد.
راه های ارتباط با ما
ایمیل: khalil.gh3@gmail.com
تلگرام: khalilgholamnia@
شماره تماس: 09115733387
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۵۸ ب.ظ

آزمون های معنی داری و منطق #سطح_معناداری چیست؟

 آزمون های معنی داری و منطق #سطح_معناداری چیست؟


🔹با کمک آزمون­ های معنی­ داری می ­توان پی برد که کدام تفسیر درست است. منطق این آزمون­ ها ساده است. اگر دو متغیر در جمعیّت فاقد رابطه باشند احتمال این که نمونه تصادفی ما بیان­گر رابطه ای بین این دو متغیر باشد چقدر است؟ (یعنی احتمال دقیق نبودن نمونه تصادفی ما چقدر است؟). به عنوان مثال اگر صدبار نمونه­ گیری تصادفی انجام دهیم، احتمال این که یکی از آن ها نمونه غیر معرّفی باشد، یعنی بیان­گر رابطه­ های باشد که واقعا در جمعیّت وجود ندارد چقدر است؟ معمولا گفته می­شود آنجا که احتمالا از هر صد نمونه بیش از پنج نمونه بیان­گر رابطه­ های باشند که ناشی از خطای نمونه­ گیری است، احتمال نادرست بودن نمونه بالاست. چه بسا نمونه خاص ما یکی از پنج نمونه باشد! در نتیجه باید گفت به احتمال زیاد رابطه مشاهده ­شده ناشی از خطای نمونه­ گیری است و فرض فقدان رابطه در جمعیّت واقعا صحیح است.


🔸گروهی از پژوهش­گران محتاط­ ترند و معتقدند آنجا که بیش از یکی از صد نمونه بتواند برحسب تصادف رابطه­ های به شدت رابطه مشاهده شده ایجاد کند، آن گاه احتمال خطا زیاد است. اما اگر دریابیم که صرفا شمار بسیار اندکی از نمونه­ ها ممکن است رابطه مشاهده شده را ایجاد کنند می­توانیم قبول کنیم که رابطه مشاهده شده در نمونه ما واقعی و منعکس کننده رابطه در جمعیّت است.


🔹از آن جا که هرگز صدبار نمونه­ گیری نمی ­کنیم، باید برآورد کنیم که اگر صد بار نمونه گیری می­ کردیم چقدر احتمال داشت که نمونه ما جزء یکی از نمونه ­هایی باشد که صرفا بر اساس شانس و تصادف بیان­گر رابطه ­ای به شدّت رابطه مشاهده شده در نمونه ما هستند.


🔸با کمک نظریه احتمالات می­توان احتمال واقعی نبودن رابطه مشاهده شده در نمونه را (یعنی احتمال این که ناشی از خطای نمونه­ گیری باشد) برآورد کرد. (در این جا به این نظریه نمی پردازیم و فقط متذکر می­شویم که فرض این نظریه این است که از نمونه­ های تصادفی استفاده می­کنیم). آزمون معنی­ داری آماری در واقع برآورد همین احتمال است. دامنه مقادیر این آزمون­ها از (۰)  تا (۱) است و آن­ها را سطوح معنی­ داری می­خوانند. معنای این ارقام چیست؟ گیریم سطح معنی­ داری ۵۰/. است. این بدان معناست که در ۵۰ نمونه از ۱۰۰ نمونه فقط بر اثر خطای نمونه­ گیری (شانس) رابطه­ای به قوّت رابطه ه­ای که ما در نمونه مشاهده کردیم دیده می­شود. در این صورت احتیاط حکم می­کند رابطه مشاهده شده در نمونه خود را به احتمال زیاد واقعی ندانیم و در نتیجه فرض عدم رابطه در جمعیّت رد نمی­شود(تأیید می شود).


🔹اگر سطح معنی­ داری ۰۵/. باشد بدان معناست که فقط پنج نمونه از هر ۱۰۰ نمونه برحسب تصادف به رابطه مشاهده شده در نمونه ما منجر می­شود. اگر سطح معنی­ داری ۰۱/. باشد به معنی واقعی نبودن رابطه در یک نمونه از هر ۱۰۰ نمونه و اگر ۰۰۱/. باشد به معنای یک نمونه در ۱۰۰۰ نمونه است. پیداست هر چه سطح معنی­ داری پایین­ تر باشد، میتوان اطمینان بیشتری به «واقعی» بودن رابطه مشاهده شده در نمونه داشت.


🔸در اینجا به نحوه محاسبه این آزمون­های آماری معنی­ داری نمی­ پردازیم. فرمول این­ها در کتاب­های آماری وجود دارد و با برنامه­ های کامپیوتری هم به راحتی می­توان آن­ها را حساب کرد. اما مسأله­ ای وجود دارد که برنامه­ های کامپیوتری پاسخگوی آن نیستند. اکثر برنامه­های کامپیوتری سطح معنی­ داری را بین ۰/.  تا ۰٫۰۰۱محاسبه می­کنند؛ اما در چه سطحی فرضیه عدم رابطه در جمعیّت (فرضیه صفر) رد می­شود؟ معمولا سطح معنی ­داری را ۰۵/. تا  ۰۱/. را به عنوان مبنا در نظر می­گیرند. اما این سطوح قراردادی و اختیاری هستند.


🔹مسأله­ای که در کاربرد سطح معنی داری ۰۵/. وجود دارد، سهولت رد فرض صفر (عدم رابطه) است: چه بسا فرض عدم رابطه در جمعیّت رد شود (فرض وجود رابطه تأیید شود) در حالی که واقعا رابطه­ های وجود نداشته باشد. چنین اشتباهی را خطای نوع اول می­خوانند و بیشتر در نمونه­ های بزرگ پیش می­آید. از این رو بهتر است در نمونه­ های بزرگ سطح معنی داری ۰۱/. را به عنوان مبنا در نظر بگیریم. اما اگر همواره از سطح ۰۱/. استفاده کنیم ممکن است کار به خطای نوع دوم بکشد - یعنی سخت­گیری بیش از حد و تصدیق فرضیه صفر در جایی که باید آن را رد کرد. احتمال چنین خطایی در نمونه­ های کوچک بیشتر است. طبق قاعده تجربی برای نمونه ­های کوچک از سطح معنی­داری ۰۵/. و برای نمونه های بزرگ از سطح ۰۱/. یا کمتر استفاده می­کنیم.


👈 نکته: سطح معنی­ داری در برنامه #SPSS به صورت #Sig گزارش می­شود که در هنگام گزارش نتایج در پایانامه ­ها و مقالات باید به صورت مقدار (P ، (P-Valueگزارش شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۰
خلیل غلام نیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی